Sunnhet

Sunn mat levert rett på døren

Bransjen som driver med takeaway-mat er i en kjempeutvikling akkurat nå. Aldri før har det vært større variasjon i det som tilbys. Og mye av denne delivery-maten er direkte sunn! Her er seks tips til sunn takeaway mat som du kan bestille allerede i dag.

Det er lenge siden takeaway-maten nødvendigvis måtte være usunn. Tidligere betydde takeaway-mat gjerne pizza, grillkylling eller hamburger. Alt gjort på mer eller mindre samme måte.

Pizzaen inneholdt alltid mye deig, hamburgeren mye Thousand Island-dressing og mais og grillkyllingen en altfor høy ratio grillkrydder i forhold til stekbar overflate.

Merkelig grillkylling

Og om du er en av dem som faktisk liker «grillkylling» til tross for alle de kjemiske eksperimentene som industrikokker utsatte disse stakkars skrogene for, så skjønner vi deg godt. For en god, bakt kylling (for en grillkylling har jo aldri sett en grill) kan smake helt himmelsk.

Det er bare så sjelden den gjør det når retten heter «grillkylling». Går du imidlertid på en indisk restaurant og bestiller Chicken Tandoori, for eksempel, ja da får du jo også en bakt kylling som gjerne kunne blitt kalt «grillkylling», med den eneste forskjellen at denne indiske kyllingen smaker mye bedre.

Bedre og sunnere mat

Og sånn er det med mye mat. Den blir ofte bedre når folk som har litt tradisjon med rettene lager dem. En amerikansk diner som lager en hamburger, vil i de aller fleste tilfeller lage en bedre hamburger enn et norsk grillkjøkken. Og det samme kan en selvsagt si om en ekte, italiensk pizza bakt i vedfyrt ovn.

Men det er ikke bare smaker som er blitt mer og mer viktig, for de fleste nordmenn er faktisk også mer og mer opptatte av sunnhet.

Sunn takeaway?

Og det er her vi kommer tilbake til det som var utgangspunktet for dette innlegget: Er det mulig å gå sunn mat levert på døren en dag vi ikke orker å lage maten selv?

Svaret er ja. Ikke minst takket være den nettbaserte tjenesten som heter Just Eat.

Just Eat – besøk hjemmesiden her – er en app og en nettside som samarbeider med en lang rekke norske spisesteder og restauranter. Dette er ikke bare spisteder som ligger i Oslo eller andre sentrale strøk, for Just Eat har partnere over hele Norge. Også, mest sannsynlig, i nærheten av der du bor.

Dette sikrer et mye bedre tilfang av matretter til deg som ønsker å bestille takeaway. Også når det gjelder sunn mat.

Her er seks tips til sunn takeaway mat som du kan bestille allerede i dag takket være apper som Just Eat:

6. Salater

Det er ingen tvil om at salater er mer og mer populær mat, også til middag. Og om du er forsiktig med dressing så er de fleste salater også slankende mat. Bestill gjerne en salat med «noko attåt», og det er eksempelvis vanlig at mange restauranter og spisesteder har kyllingbryst og salat som en kombinasjon, gjerne i den berømte Caesarsalaten som du finner mange steder.

Det fine med salater er at svært mange, om ikke de fleste, spisesteder på Just Eat tilbyr dem – så det er et sunt matvalg som er lett tilgjengelig.

5. Supper

Supper er i skuddet som aldri før, og det er bra for deg som vil passe vekten. Tidligere ga man gode supper til syke mennesker for at de skulle komme seg til hektene igjen, og det er vel hevet over enhver tvil at det å spise en suppe er en nærende og varmende opplevelse, uten at du trenger være redd for å legge for mye på deg.

Være bare litt OBS på at du ikke fråtser for mye av brødet, for brød inneholder svært mye energi. Prøv heller å spise suppen uten noe annet tilbehør, og om du har lyst på noe ekstra kan du kanskje ha et egg i suppen? Mange restauranter som tilbyr supper på Just Eat har for øvrig mange gode ekstratilbud på tilbehørsiden.

4. Smørbrød og sandwicher

Det er kanskje litt rart å snakke om at smørbrød og annen brødmat skal være sunn, men om du sammenligner med andre takeaway matretter som en gjerne spiser i farten, for eksempel hamburger og pommes frites, så er det jo åpenbart at et smørbrød som er laget med grovt brød, og som har et eller annet sunt pålegg, er bedre for deg.

Det finnes flere og flere spisesteder som tilbyr god, smurt brødmat som takeaway – så sjekk dette ut.

3. Fisk

Det fine med en tjeneste som Just Eat er at du velger mat fra allerede eksisterende restauranter, og ikke bare steder som spesialiserer seg på takeaway mat. Dette gjør at du selvsagt kan bestille en lang rekke spennende og sunne fiskeretter.

Fisk er en viktig ingrediens i de fleste lands kjøkken, også her i Norge. Og det finnes mange gode og sunne valgmuligheter.

2. Thai mat

Kjenner du Thai mat? Mange mener at Thai mat er blant verdens sunneste mat. Og det er ikke vanskelig å forstå for i Thailand spiser de mange spennende retter laget på ferske råvarer.

Og i mange tilfeller er maten dampet og kokt, noe som selvsagt gjør den sunnere enn om den skulle vært stekt eller (enda verre) frityrstekt.

Legg, for eksempel, merke til de mange, gode salatene som finnes i Thailand. Nam!

1. Sushi

Er det en rett som virker mer populær enn andre akkurat nå er det sushi. Og dette er også meget sunn mat. Fisken er jo ikke varmebehandlet, så du får den i rå utgave. Mange mener dette sikrer en rekke næringsstoffer som du ikke ellers ville fått.

På Just Eat finner du en rekke spisesteder som selger sushi, og som altså gjerne leverer maten hjem til deg. Sunnere og bedre måltid skal du lete lenge etter.

Det har aldri vært enklere å spise sunt hjemme, og det beste av alt er at du ikke trenger lage maten selv. Bruke Just Eat og få restaurantmat levert rett på døren din! Akkurat når du vil ha den!