Sunnhet

Sunne måter å få mer energi til viktige ting

Spis frokost selv om du ikke er sulten. Frokost er trolig det viktigste måltidet om dagen når det gjelder energi. Den får metabolismen ditt raskt i gang og gir deg energi for resten av dagen. Forskere har funnet ut at en liten frokostblanding om morgenen fører til lavere mengder av stresshormonet kortisol.

Spis mat som vil holde i gang deg. For hvert lite måltid, velg enten karbohydrater, protein eller sunt fett (omega-3, etc.). Dette vil hjelpe deg å holde deg mett en time eller to etter å ha spist.

Spis samme mengde mat hver tredje til fjerde timer, eller gå for sunne mellomstore snacks-måltider. Eksempler på energigivende, men sunn snacks inkluderer:

  • Nøtter
  • Oliven
  • Yoghurt
  • Fersk frukt
  • belgfrukter

Ikke drikk for mye kaffe etter lunsj

Bare fordi en kopp eller to er, bra betyr ikke at mye er bedre. Bare spør de personene som drikker for mye kaffe om de har problemer med å sove til en rimelig tid om kvelden fordi de har drukket mer koffein enn det som er sunt eller fornuftig. 200 til 300 milligram koffein bør være din øvre grense – drikker du mer vil du hoppe oppover veggene om natten og ikke føle deg bra om morgenen.

Hold deg hydrert med vann om dagen

Leger og forskere mener at det å drikke vann er en viktig komponent for å bli sunnere og føle seg mer energisk om dagen, selv om det er uenighet om hvor mye som trengs.

  • En regel sier at du skal drikke nok vann til å føle deg våken og energisk. Drikk når du er tørst, men vær oppmerksom på fargen på urinen din: hvis den er for gul, øker du væskeinntaket (spesielt vann).
  • En annen regel sier at mennesker skal drikke mellom 2,2 liter (for kvinner) og 3 liter (for menn) per dag.

Husk at alkohol eller koffein kan gjøre deg dehydrert, så du vil sannsynligvis trenge mer vann for å kompensere. Hvis du drikker alkohol eller koffein regelmessig, vær oppmerksom på dette.

Hvordan kan du unngå sommel når du er sliten eller utbrent?

Det korte svaret er at det vanligvis er vanskelig, om Ikke umulig – hvis du har nok sosialt trykk, som en forestående frist og en sjef som puster deg i ryggen. Du kan likevel få ting gjort selv når du har svært lite energi.

Det er likevel vanskelig å fokusere og få viktig arbeid gjort når du har lite energi. La oss se litt på noen av de beste måtene å få den energien du trenger for å få de viktige oppgavene unna.

Få mer søvn

Dette er åpenbart, men de fleste får ikke nok søvn, så det måtte sies. Hvis du er trøtt hele tiden, er det mulig at du trenger mer søvn. Prøv å få 7-8 timer. Sover du lengre enn 9 timer, kan du faktisk føle deg mer sliten.

Trening

Du har helt sikkert hørt det før, men trening er en av de beste måtene å få mer energi på for hver dag. Start dagen med litt trening, en gang om morgenen og du føler deg alltid bedre resten av dagen. Selv en rask spasertur eller litt jogging er nok.

God belysning

Pass på at du har god belysning på arbeidsplassen din, spesielt hvis du jobber med en datamaskin. Dette forhindrer at du blir trett i øynene dine og at synet ditt ikke reduseres. Hvis du trenger en god bordlampe til kontorpulten din, de beste lampe-forhandlerne, be beste merkene og mye mer. Se stort utvalg her.

Ta en liten lur

Du får mer søvn om natten, men er du fortsatt sliten? Ta en lur hvis det er mulig. Vanligvis vil bare 15-20 minutter være nok til å få deg til å føle deg mer rustet og klar for verden. Jeg tar ofte en liten lur på ettermiddagen – selv når jeg jobbet på et kontor, finner jeg et stille bakrom og hviler der når det er mulig.

Musikk

Noen ganger trenger humøret ditt et lite løft. Spill noen få sanger med en god rytme, og det vil garantert få deg til å bli mer effektiv.

Vann

Ofte er vi dehydrert og det gjør oss trøtte. Drikk rikelig med vann, og du vil føle deg bedre hele dagen.

Ta hyppige pauser og strekk ut

Å arbeide for lenge uten pauser vil tømme deg for energi. Ta en liten pause hvert 30. minutt eller så, stå opp, strekk og gå litt rundt, få litt vann og samle tankene dine. Du vil bli mer fokusert på grunn av disse pausene.

Snakk med noen

Reis deg opp og finn noen å snakke litt med. Hvis det ikke er noen der, ring noen. Dette hjelper deg ofte til å få tankene dine litt fra arbeidet ditt, eller få litt perspektiv eller nye ideer som vil stimulere deg.

Aud Haugen